PRUDENT BANKING
Vad är prudent banking?
I generella ordalag betyder ”prudent” att agera välbetänkt och förståndigt, använda gott omdöme och sunt förnuft, dvs ett agerande som baserar sig på en sund bedömning, noggrannhet och försiktighet för att på så sätt bli trovärdig. En avgörande faktor för framgångsrik bankverksamhet är perceptionen av förtroendeingivande beteende och kultur.

Termen ”Prudent Banking” är och har varit ett väletablerat och välanvänt begrepp inom banksektorn i mer än 100 år och används även i nuvarande regulatoriska standards, exempelvis när EU i CRD pratar om att säkerställa sund och ansvarsfull ledning [prudent management] av verksamheten. Myndigheterna (EU, EBA, FI etc.) pekar på att instituten ska ha en robust företagsstyrning, i vilket ingår en tydlig organisationsstruktur med väldefinierade, transparenta och konsekventa ansvarskedjor, effektiva processer för att identifiera, hantera, övervaka och rapportera risker som institutet är eller kan bli exponerat för, tillfredsställande metoder för intern kontroll, inklusive sunda administrations- och redovisningsrutiner, samt ersättningspolicy och ersättningspraxis som är förenliga med och främjar sund och effektiv riskhantering. Ingen av dem har emellertid explicit definierat termen som sådan.

Även om det inte finns någon exakt vedertagen definition för ”Prudent Banking”, handlar det till stor del om att upprätthålla en solid, tydlig och trovärdig styrning och intern kontroll, sund riskhantering och vidmakthållande av den riskaptit som etablerats av företaget. EBA uttalar i sina Riktlinjer för intern styrning att syftet med dessa riktlinjer är att säkerställa en effektiv och förståndig [prudent] hantering av verksamheten. ”Prudent Banking” ska därför snarast liknas vid en paraplyterm som beskriver förväntansbilden på det operativa förhållningssättet.

"Sunt förnuft är grundläggande"
Detta synsätt på ”Prudent Banking” är inte begränsat eller isolerat till kreditområdet, snarare är det en approach som ska tillämpas på alla delar av verksamheten. Eftersom förtroende är centralt och avgörande för en bank så behöver alla intressenter känna trygghet i att bankens verksamhet bedrivs på ett sunt, robust och förtroendeingivande sätt. Detta betyder att banken också behöver agera i kundens intresse. Detta beskrivs i svensk lagstiftning och praxis som omsorgsplikten. Inom kreditområdet pratar man i sammanhanget om ansvarsfull kreditgivning.

För att sammanfatta, ”Prudent Banking” betyder en sund och förnuftig riskstyrning och riskhantering i linje med de värderingar och den riskprofil som ni står för, men också att agera ansvarsfullt mot era kunder och mot samhället i stort.

Emellertid är det av stor vikt att förstå att vara förståndig i detta sammanhang inte betyder att allt externt regelverk ska läsas och tolkas bokstavstroget. I stället behöver tolkning och tillämpning av den regulatoriska förväntansbilden anpassas till er styrningsstruktur och andra för er specifika förutsättningar, såsom t.ex. den operativa modellen ni tillämpar samt inte minst med användande av sunt förnuft. Naturligtvis ska banker sträva efter att visa följsamhet gentemot den regulatoriska förväntansbilden, men en alltför bokstavstrogen tillämpning utan att se saker i dess relevanta sammanhang och utan reflektion riskerar i stället att skapa ologiska och onödigt komplexa processer.